Adaptace

Je zcela normální cítit první den ve školce úzkost, než si dítě zvykne na nové prostředí a na vaši nepřítomnost. Děti se s tím obvykle vypořádávají intenzivními pocity zlosti, neklidem, plachostí nebo strachem. Také rodiče mohou bojovat se svými pocity odloučení a úzkosti, mohou cítit rozpaky, zlost, vinu a zklamání. Úzkost z odloučení si v různých formách zažijí všechny děti, dokonce i v pozdějším věku (první tábor apod.).

Co můžeme udělat?
Před prvním dnem

Navštivte školku se svým dítětem ještě dříve, než tam začne chodit pravidelně. Děti se rozkoukají, zvyknou si na nové prostředí v přítomnosti svého rodiče, a rodiče mají možnost prohlédnout si vybavení školky a přístup učitelek k dětem.

Můžete děti seznámit s místem, kde budete vy, zatímco ony budou ve školce. Tzn. pokud je to možné, ukažte mu svou kancelář nebo pracoviště. Může ho to uklidnit, když bude vědět, kde přesně jste.

Pokud je to možné (máte-li hlídání), nechejte první den mladšího sourozence doma. Vaše starší dítě ocení plnou pozornost v tento den. Pro některé děti je pak pohled na matku odcházející ze školky domů s mladším bráškou ještě těžší.

Udělejte si své vlastní rodinné rituály pro loučení a používejte je, abyste dítěti dali pocit bezpečí (např. tři pusinky na čelo a na tváře, pokřik na rozloučenou – zejména kluci s tatínky, nebo oblíbená věta na rozloučenou).

Můžete založit dítěti kalendář, ať ví, co může každý den očekávat. Předvídatelnost a rutina pomůže dítěti cítit se jistěji. Do kalendáře můžete společně s dítětem dokreslovat jednoduché symboly, např. domeček je školka, sluníčko je den, kdy se jede na výlet, postavička – jedeme k babičce, zvířátko – jdeme do ZOO apod.

Ráno před odchodem do školky

Ráno je důležité společně posedět v klidu u snídaně, nebo se pomazlit.
Proberte s dítětem podmínky vyzvedávání. Řekněte mu, kdy jej vyzvednete (po obědě, po spaní, po odpolední svačince), a kdo jej vyzvedne (tatínek, maminka, hlídací teta). Důslednost a rutina jsou pro děti uklidňující.
Vyprávějte dítěti své zážitky, jak to bylo, když jste chodili do školky vy, a jak jste to prožívali. Např. „Když jsem začala chodit do školky, maminka mně každé ráno slíbila, že pro mě odpoledne přijde, a opravdu pro mě každý den přišla. Ze začátku jsem se trochu bála, ale potom jsem zjistila, že maminka vždy svůj slib dodrží, tak jsem se bát přestala.“

Ve školce

Obavy dítěte uznejte, nesnažte se mu je vymluvit. Např. „Miláčku, vím, že jsi smutný a nelíbí se ti, že musím odejít, ale vrátím se pro tebe“.

Pocity dítěte vezměte na vědomí a respektujte je, ale zůstaňte neoblomní v tom, že musíte odejít. Poté mu nabídněte něco pěkného, na co by se mohlo na konci dne těšit. Např. „Evo, vidím, že jsi smutná, ale musíme se teď rozloučit a já musím odejít. Budeš mi taky chybět. Pojď, obejmeme se na rozloučenou. A hned po školce spolu půjdeme do parku na houpačky, chceš?“

Připomeňte dítěti, že po dobu vaší nepřítomnosti se může tulit ke svému „mazlíčkovi“ (polštářek, plyšák apod.). Můžete také nechat dítěti něco svého (šátek, fotku, apod.).

Odejděte hned, jak se rozloučíte.

Po školce

Využijte klidnou chvíli (vhodná je doba před spaním – v postýlce), abyste si promluvili o tom, co ve školce dělaly, co je tam nejvíc baví. Můžete si zahrát hru na role (vy jste dítě, a dítě může dělat paní učitelku, nebo zapojte panenky a zvířátka). Tímto způsobem se můžete dozvědět hodně o pocitech vašeho dítěte.

Přejeme Vám a Vašim dětem jistotu, klid a radost z každého dne v naší školce.

Podle knihy „Výchova dětí 1000 + 1 rada pro každou situaci“ připravila Karin Marques, Klub K2, o.p.s.

Režim dne

Řízená činnost začíná každý den v 9.00 společným přivítáním a náplní vycházející ze vzdělávacího programu, navazuje svačina a program venku. Ve 12.00 je oběd a poté děti odcházejí domů nebo se ukládají k odpočinku. Odpoledne se zahajuje svačinou a následnou řízenou činností ve školce nebo na zahradě, podle počasí.

Je v zájmu vašeho dítěte dodržovat příchod do školky nejpozději v 8.45 hod.

Uvedené časy jsou přibližné, vycházíme vstříc momentálnímu tempu a naladění dětí.

V případě příznivého počasí může být program nahrazen pobytem venku.

Poznámka

ŠVP = školní vzdělávací program

Doporučené vybavení

Co všechno vaše děti potřebují, aby jim ve školce bylo dobře a pohodově?
  • Bačkory (pevná obuv, ne pantofle), pyžamo.
  • Náhradní oblečení (tričko, spodní prádlo, tepláky a ponožky) – nutností je více kusů.
  • Podložky na spaní, eventuálně pleny (v označeném balíku).
  • Vlhčené ubrousky, krabice papírových (tahacích) kapesníků.
  • Starší triko či zástěrka na výtvarné aktivity.
  • Děti se na zahradu převlékají, mohou jít buď v oblečení, v němž přijdou do školky nebo v tom, které jim v přihrádce připravíte. v teplejších měsících tepláky, sportovní kalhoty nebo šortky, v zimě oteplovačky. Důležitá je pevná, pohodlná obuv, nejlépe bez tkaniček a oděv, který se snadno obléká. Nevhodné jsou body, příliš těsné kalhoty nebo džíny a mikiny nebo svetry přes hlavu. Ideální volbou je oblečení bez knoflíků, raději volte zapínání na (suchý) zip.
  • Dle počasí také holinky, pláštěnku a pokrývka hlavy.
  • Podepište, prosím, svému dítěti všechny věci, oblečení i boty. Většinou je nad síly dítěte poznat si své věci a zároveň na nich lpí. Mohou pak při převlékání na zahradu vznikat zbytečné situace, které jsou pro děti těžko zvladatelné.
  • Při slunečném počasí dítě namažte opalovacím krémem už doma před odchodem do školky.
  • Každé dítě má přidělenou značku s obrázkem, která označuje jeho háček a přihrádku s náhradním oblečením v šatně, lůžkoviny apod.
  • Za hračky, šperky jiné věci, které dítěti dovolíte vzít si z domova do školky, školka nezodpovídá!
  • Snažte se oblečení v šatně ráno spolu s dítětem pečlivě přichystat – i malá nejasnost může dítě značně rozladit.
  • Nedávejte dítěti nevhodné a nebezpečné předměty, jako jsou bonbony, žvýkačky a pochutiny. Tyto věci nepatří do šatny, do kapes ani do ruky při předání ve školce. U malých hraček hrozí vdechnutí nebo ztráta. Taková situace je zcela zbytečná a může díte rozladit na dlouhou dobu.
První dny ve školce