Pojďme bojovat s nudou tím, že si zahrajeme nějaké hry. 

Našla jsem pro vás hry, které můžete hrát doma za použití běžného vybavení :). 

Míša

Ochutnej

Poškádlete dětem jejich chuťové buňky a udělejte z oběda hru. 

Procvičované dovednosti

  • třídění věcí
  • objevování 
  • riskování
  • chuť

Vyberte různá jídla, která mají podobnou konzistenci jako například puding, bramborová kaše, jogurt, cereálie. Umístěte je do misek a misky vyrovnejte na stůl. Posaďte dítě ke stolu a zavažte mu oči. Naberte jeden druh jídla a dejte jej dítěti ochutnat. 

Ale pozor! Nesnažte se takto dostat do dítěte jídlo, které mu nechutná. Příště by vám už nemuselo věřit. 

Co je uvnitř?

Tato hra může povzbudit dětskou zvědavost. 

Procvičované dovednosti

  • rozlišování a třídění věcí
  • rozvoj pozorování a úsudku
  • rozvoj jemné motoriky
  • řešení problémů

Připravte si několik předmětů, které vaše dítě zná. Mohou to být malé hračky, hřeben, pleny, míček, sada klíčů, panenka, kojenecká láhev apod.

Umístěte je do papírových pytlíků, vršek přehněte a zalepte izolepou. Posaďte se s dítětem na podlahu před zalepené pytlíky (tak, aby je dítě nevidělo). Vezměte jeden pytlík a dejte jej dítěti, ať si jej osahá. Pak se zeptejte, co si myslí, že je uvnitř. 

Nechte dítě hádat. Pokud neuhodne, můžete hádat také, ale ne správně. To více povzbudí jeho myšlenkový proces a dítě začne usilovněji přemýšlet. Pokud dítě neuhodne, otevřete pytlík, předmět však dítěti ještě neukazujte. Dovolte mu vsunout ruku dovnitř a znova si věc osahat. 

Vyndejte předmět, aby se dítě přesvědčilo, zda hádalo správně. 

Pošetilé příběhy

Vezměte oblíbenou knížku a přečtěte svému dítěti pohádku tak trochu jinak. 

Procvičované dovednosti

  • rozvoj pozorování a úsudku
  • rozvoj jazyka a slovní zásoby
  • sociální interakce

Vezměte oblíbenou knížku svého dítěte – takovou, kterou mu často čtete. Začněte číst tak, jak jste zvyklí. Po několika slovech však změňte skutečný příběh v něco pošetilého. Například pokud čtete o třech kůzlátkách, nechte k jejich dveřím přijít místo vlka gorilu!

Po každé změně v příběhu se na chvilku odmlčte a sledujte reakci dítěte. Pokud řekne: „Ne, tak to není“, pokračujte dál ve čtení správným způsobem. Pak znovu překvapte něčím nečekaným.

Pokud se dítěti vaše změny nelíbí, hrajte tuto hru jindy.  

Schované samolepky

V této verzi hry na schovávanou dítě nehledá osoby, ale samolepky. 

Procvičované dovednosti

  • rozvoj jemné a hrubé motoriky
  • řešení problémů
  • ostrost zraku a sledování předmětu

Pokud máte doma zajímavé samolemky, nalepte je na různá místa v místnosti. Umístěte je tak, aby byly dobře vidět. 

Přiveďte dítě do místnosti a vybídněte ho, ať samolepky hledá. V okamžiku, kdy je najde, může si je nalepit na triko. 

V případě potřeby můžete dítě navádět slovy „samá voda, přihořívá či hoří“.

Bowling

Udělejte si z chodby nebo obýváku bowlingovou dráhu. 

Procvičované dovednosti: 

  • příčina a následek
  • koordinace zraku a rukou
  • rozvoj hrubé motoriky

Postavte 6 až 10 předmětů vhodných k bowlingu do trojúhelníkového obrazce jako při opravdovém bowlingu. Můžete použít prázdné krabice od mléka, prázdné plastové láhve, dominové kostky apod. 

Několik kroků od nich označte provázkem nebo páskou místo hodu. Postavte dítě za linku a dejte mu míč. 

Řekněte mu, že má shodit míčem co nejvíce předmětů. 

Hra na páry

Procvičte děti ve složitějším uvažování. 

Procvičované dovednosti

  • rozlišování a třídění věcí
  • koordinace zraku a rukou
  • rozvoj jemné motoriky
  • rozvoj úsudku

Najděte doma páry věcí, které k sobě patří. Může to být zámek a klíč, mýdlo a ručník, bota a ponožka, oříšek a skořápka, vidlička a nůž, hrnec a sběračka, …

Všechny věci položte na stůl, promíchejte je a poté k nim přiveďte děti. Vyberte jednu věc a vyzvěte konkrétní dítě, aby ze zbývajících věcí vybralo tu, která se k té vaší nejvíce hodí. 

Hry na doma